innlegg.html
Maple som dataverktøy
Maple er et matematisk program som utfører
beregninger med både symbolske og numeriske størrelser. Man
kommuniserer med Maple ved hjelp av inntasting av kommandoer
eller bruk av paletter som setter i gang programmer som utfører
alle mulige tenkelige beregninger, plotter kurver, flater og
figurer i farger ved hjelp av et avansert grafisk plottesystem. I
forbindelse med animasjoner og annen grafikk finnes det ferdig-programmerte
objekter som man kan benytte seg av for å lage figurer etc. (omtrent
som i Java, men selvsagt i mindre grad enn dette objektorienterte
programmeringsspråket) uten å måtte ty til programmering for
å få det til. Maple har forøvrig sitt eget programmeringsspråk,
som er Pascal-/Basiclignende og enkelt å bruke, slik at man kan
sette sammen det man måtte ønske av Maple-kommandoer (ferdige
underprogrammer) for å få utført mer skreddersydde oppgaver
ved hjelp av ett tastetrykk. Men det fine ellers med Maple er man
ikke behøver å programmere en tøddel for å få utført nærmest
alt som tenkes kan av beregninger fra sin egen PC, som man
tidligere måtte ha super-computere til å utføre. I tillegg er
Maple også et svært bra tekstbehandlingssystem. Du kan lage
fine dokumenter/rapporter som inneholder beregninger av alle slag,
tekst og grafikk. Utseendet til et dokument med skrifttyper,
bokstavstørrelser og farger bestemmer du selv ved hjelp av
stiler som i Word. Du kan lage hyperlenker og bokmerker, og med
et tastetrykk kan du eksportere dokumentet du har laget til en
webside, som nevnt i innledningen. Dette innlegget er i sin
helhet skrevet ved bruk av Maple.
I det følgende skal jeg kun gi noen enkle
eksempler som har tilknytning til fysikk. I eksemplet med skrått
kast tar jeg beregninger + grafikk. I de andre eksemplene tar jeg
kun med grafikken i form av animasjoner.
Hvis du vil se flere Maple-animasjoner, så
finner du lenker til disse fra websiden:
www.hpleym.no
Skrått kast
Koblete svingninger
Utskytningsrampe
Bølgepuls
Polarisasjon
Bølger i 3 dimensjoner
Rullebrett