Maple som dataverktøy

Maple er et matematisk program som utfører beregninger med både symbolske og numeriske størrelser. Man kommuniserer med Maple ved hjelp av inntasting av kommandoer eller bruk av paletter som setter i gang programmer som utfører alle mulige tenkelige beregninger, plotter kurver, flater og figurer i farger ved hjelp av et avansert grafisk plottesystem. I forbindelse med animasjoner og annen grafikk finnes det ferdig-programmerte objekter som man kan benytte seg av for å lage figurer etc. (omtrent som i Java, men selvsagt i mindre grad enn dette objektorienterte programmeringsspråket) uten å måtte ty til programmering for å få det til. Maple har forøvrig sitt eget programmeringsspråk, som er Pascal-/Basiclignende og enkelt å bruke, slik at man kan sette sammen det man måtte ønske av Maple-kommandoer (ferdige underprogrammer) for å få utført mer skreddersydde oppgaver ved hjelp av ett tastetrykk. Men det fine ellers med Maple er man ikke behøver å programmere en tøddel for å få utført nærmest alt som tenkes kan av beregninger fra sin egen PC, som man tidligere måtte ha super-computere til å utføre. I tillegg er Maple også et svært bra tekstbehandlingssystem. Du kan lage fine dokumenter/rapporter som inneholder beregninger av alle slag, tekst og grafikk. Utseendet til et dokument med skrifttyper, bokstavstørrelser og farger bestemmer du selv ved hjelp av stiler som i Word. Du kan lage hyperlenker og bokmerker, og med et tastetrykk kan du eksportere dokumentet du har laget til en webside, som nevnt i innledningen. Dette innlegget er i sin helhet skrevet ved bruk av Maple.

I det følgende skal jeg kun gi noen enkle eksempler som har tilknytning til fysikk. I eksemplet med skrått kast tar jeg beregninger + grafikk. I de andre eksemplene tar jeg kun med grafikken i form av animasjoner.

Hvis du vil se flere Maple-animasjoner, så finner du lenker til disse fra websiden:

www.hpleym.no

Skrått kast

Koblete svingninger

Utskytningsrampe

Bølgepuls

Polarisasjon

Bølger i 3 dimensjoner

Rullebrett