G3196 Matematiske Metoder II
Undervisningsopplegg
Høst 2003
Lærebøker
Edwards & Penney:
Calculus
with Analytic Geometry 6 ed. 2002
Edwards & Penney:
Differential Equations and
Boundary Value Problems 2
ed. 2002.
Tilleggslitteratur
Harald Pleym:
Interaktive
Maple-dokumenter tilpasset pensum og lærebøkene til
Edwards & Penney
Fagets emner
Faget
Matematiske metoder II består
i hovedsak av fire hovedemner.
Studentene skal
skal kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med Laplace-transformasjoner
kunne bruke Laplace-transformasjoner som metode for å løse ordinære differensialligninger og systemer av slike
kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med tallfølger, rekker og potensrekker
kunne utvikle funksjoner i potensrekker (Taylor- og Maclaurinrekker) og avgjøre konvergens av rekkene ved konvergenskriterier
kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med Fourier-rekker
kunne utvikle funksjoner i Fourier-rekker
kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med funksjoner av flere variabler
kunne bruke teorien fra funksjoner av flere variabler som grunnlag for usikkerhetsregning (feilregning)
kunne bruke dataverktøyet Maple til alle typer av beregninger, grafikk og tekstbehandling i forbindelse med øvinger og elektroniske innleveringer av oppgaver, prøver og prosjekter
Det nye i undervisningsopplegget nå sammenlignet med tidligere undervisning i faget er at kalkulatoren erstattes av bærbar PC med Maple 8 som dataverktøy. Når du har funnet en matematisk formulering på et problem, vil dataverktøyet gjøre veien kort til et resultat.
Undervisningen blir gitt ved forelesninger og øvinger. Øvingene foregår i klasserom med øvingslærere som veiledere og med den bærbare PCen som dataverktøy. Du vil få tilgang til interaktive Maple 8-dokumenter med supplerende stoff til pensum i lærebøkene til Edwards & Penney. Du vil også få tilgang til elektroniske løsningsforslag til øvingsoppgaver løst ved bruk av Maple. Dette stoffet kan du laste ned på din bærbare PC via ClassFronter, som er høgskolens elektroniske kommunikasjons-plattform.
Maple
Bruk av dataverktøyet Maple inngår som en integrert del av
undervisningsopplegget. Det grunnleggende stoffet i bruken av selve Maple har du
allerede på din bærbare PC, som du fikk som en del av faget Matematiske metoder I
m/Maple.
Nå må du legge vekt på å utvide ditt ordforråd i Maple etter hvert som
undervisningen skrider frem.
FORELESNINGER
4 timer/uke
Lærer: Harald
Pleym
Forelesningene i faget foregår i fellesauditoriet der gjennomgang av stoff vil foregå på tradisjonell måte med kritt og tavle, men også kombinert med bruk av bærbar PC/videokanon der det er formålstjenlig. Hovedvekten i stoffet som gjennomgås vil bli lagt på
og ikke på regneteknisk drill i oppgaveløsning på tavla.
Emnene i pensum fremgår av Fremdriftsplanen
ØVINGER
2 timer/uke i klasserom.
Lærere: Harald
Pleym (sirkulerer i gruppene),
øvingslærere
Øvingene skjer gruppevis og med en øvingslærer som veileder i hver
gruppe. Foreleser vil rullere mellom gruppene. Det vil bli gitt individuell
veiledning etter behov. Derfor er det viktig at du er godt forberedt til øvingstimene.
Du bør arbeide jevnt med stoffet i læreboka. Notér ned vanskeligheter som du
støter på i forbindelse med teori og eksempler i læreboka og i forbindelse
med de gitte øvingsoppgavene.
Du bør bruke papir og blyant i analysefasen til en oppgave, dvs. når oppgavens tekst skal over i matematisk "drakt" (formuleres matematisk). Det betyr at du studerer/undersøker problemet som skal løses, før du gir Maple de nødvendige kommandoer som skal til for å løse oppgavens beregningsmessige del.
Vær nøye med å vurdere det resultatet som Maple presenterer. Vanligvis får du et korrekt resultat, men husk at Maple, og også alle andre programmer som brukes, ikke er feilfri. Derfor er det viktig med matematisk forståelse i forbindelse med vurderingen av resultatene og ikke minst i forbindelse med oppstillingen av det problemet som skal løses.
Den bærbare PCen vil derfor fortsatt være ditt viktigste arbeidsredskap.
Jobb gjerne sammen i små grupper, diskutér oppgavene og lær av hverandre. Se ellers Øvingsplanen.
BRUK AV
CLASSFRONTER
All kommunikasjon i faget, utenom den direkte
kontakten på forelesningene, øvingene etc, skjer via fagets
rom i det internettbaserte
kommunikasjons-verktøyet
ClassFronter.
Du må derfor stadig holde deg orientert om hva
som skjer i rommet G3196 Matematiske metoder II. Innleveringer av alle
typer av oppgaver skjer elektronisk via innleveringsmappen i rommet.
EVALUERING
Den endelige karakteren i faget
fastsettes på grunnlag av innlevering (hjemmearbeid, 27 timer), prøve (2
timer), avsluttende prøve (4 timer) og prosjekt (3 uker). Ved innlevering, prøver
utarbeides oppgavene indivuduelt. Prosjektarbeidet foregår i grupper på inntil
tre studenter. Prosektoppgaven skal utarbeides selvstendig av hver gruppe.
Identiske eller nær opp til identiske besvarelser fra to eller flere
forskjellige grupper vil ikke bli godkjent og er å betrakte som fusk, med de
konsekvenser det medfører ifølge eksamensreglementet. Fravær
fra evalueringsaktivitetene må dokumenteres med legeattest.
Tidspunktene for de enkelte aktivitetene fremgår av fremdriftsplanen.
Detaljerte retningslinjer for de ulike evalueringsformene blir kunngjort i
fagets rom i ClassFronter. Vektleggingen av de enkelte elementene ved den
endelige karakterfastsettingen er:
- Innlevering 0 - 10
%
- Prøve
20 %
- Prosjekt 0 - 20
%
- Sluttprøve 50 %
NB!
Vektleggingen (i %) for Innlevering
bestemmes på grunnlag av
differensen i karakter (poeng) mellom Prøve
og Innlevering.
Vektleggingen (i %) for Prosjekt
bestemmes på grunnlag av
differensen i karakter (poeng) mellom Sluttprøve
og Prosjekt.
Beregningsgrunnlaget for dette vil bli gjort kjent ved studiestart.
Dersom en student ikke får bestått karakter i faget ved den endelige karakterfastsettingen, vil ekstra sluttprøve telle 100 %.
Hjelpemidler ved alle evalueringsformene
Faglærer: Harald Pleym